A Dreamy Tale of Yeo Mong Ryeong_The Lushness of the Grass and the Thinness of Red Flowers

 

A Dreamy Tale of Yeo Mong Ryeong

A Dreamy Tale of Yeo Mong Ryeong

 

The Yao dynasty (A.D.916-1125).

The Northern Song Dynasty (A.D.960–1127).

 

(A.D.1084-1153).

 

She is an outstanding female poet of the Northern Song Dynasty.

 

The feelings of late spring in the year 1099 (16 years old) are expressed in an elegant Song-Ci, ‘Yeo Mong-ryeong’.

 

‘Yeomongryeong’ means like a dream.

 

The outstanding Chinese drama that I was attached to after ‘Sima Yi’, <The Lushness of the Grass and the Thinness of Red Flowers> is a phrase borrowed from <Yeomongryeong>.

 

Although the rain last night was gentle, the wind was strong.

I awoke from a deep slumber, but traces of alcohol linger.

I asked a servant to raise the bamboo curtains

That rosa rugosa is still the same.

“It can’t be, it can’t be.”

The green leaves darken and The red flowers wither.

 

It seems to have sung pure love for nature, but Lee Qing-jo compares the bleak reality of Northern Song to heavy rain.

Li Qingzu rejects the Confucian bondage of women and resents the emperor and the incompetent court.

She is well versed in the rhythm of Song-Ci,, and reveals complex emotions with a unique style called ‘Ianche’.

 

 

The long-term and fierce party strife.

 

Indeed, in Chinese history, it is rare to find an era in which the long-term and fierce party strife unfolded as in the Song Dynasty.

As the examination system developed, the examiners who selected themselves and the motives of the examinations formed a faction as a government official.

The guarantee of a high-ranking official named Bogeo also creates an opportunity to collude with each other as factions.

Since the ministers had no term of office, they formed a faction and forced them to resign through impeachment.

The factional strife in the Song Dynasty is not a simple policy issue, but a matter of ideology between good and evil and right and wrong.

 

Jin dynasty(A.D1115 – A.D1234).​

 

The Jin Dynasty of the Jurchen tribe, seeing through the weakness of the Song Dynasty, invades the central plains.

In 1127 (the 2nd year of the reign of Jeonggang), the Jin Dynasty detained Heomjong and took Huizong as a prisoner.

Northern Song is destroyed and 100,000 people are taken north.

Kangwang, the younger brother of King Heomjong, who fled to Gangnam from being chased by the Jin Dynasty, establishes Southern Song (A.D1127–1279) with Im’an as the capital, but the Southern Song also perishes in Mongolia.

 

A dream or an illusion, dew drops or lightning flashes.

 

“All composed world is like a dream or an illusion, like dew drops or lightning flashes, so should one observe what is conditioned.”

 

This is the last sermon in the last 32 chapters of the Diamond Sutra.

 

Lao Tzu, feeling disillusioned with the state of the world in an era of chaos, retreated from society, recognizing the impermanence of human affairs.

At Hamgokgwan, he left behind a collection of 5,000 characters known as ‘The Tao Te Ching’ for Yoon-hee,

He goes the path of natural spontaneity and self-liberation.

 

Confucius travels all over the world to heal the world with propriety and benevolence.

However, the politics of benevolence and righteousness, which is unfolded with insight into the origin of the universe and human mind, is an eternal dream.

The essence of Confucianism, which Confucius’ disciple, An Hui, said, disappears into a dream.

The ‘Form of Confucianism’ discussed by Zeng Tzu turns into ‘the ruling art of desire’.

 

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<여몽령如夢令>에 얽힌 꿈결같은 이야기.

 

요​遼(A.D916 – A.D1125).

북송北宋(A.D960 – A.D1127).

 

 

수옥漱玉 이청조李淸照(戊辰:1084-1153)는 북송北宋의 빼어난 여류시인이다.

1099(16세)년 늦은 봄날의 감회를 우아한 송사宋詞 <여몽령如夢令>으로 표출한다.

<여몽령如夢令>은 ‘꿈결같다‘는 뜻이다.

‘사마의’ 다음으로 애착이 갔던 빼어난 중드 <녹비홍수綠肥紅瘦>는 <여몽령如夢令>에서 차용한 글귀이다,

 

昨夜雨疏風驟작야우소풍취

간밤의 비는 가늘어도 바람은 세찼다.

濃睡不消殘酒농수불소잔주

단잠을 잤건만 술기운이 남아있다.

試問捲簾人시문권렴인

발 걷는 이에게 물으니

卻道海棠依舊각도해당의구

해당화는 아직 그대로라고.

知否知否지부지부

그럴 리가 그럴 리가

應是綠肥紅瘦응시녹비홍수

풀빛은 무성하고 붉은 꽃빛은 야윌 터인데.

 

자연에 대한 순수한 사랑을 노래한 듯 하나 이청조는 북송의 암담한 현실을 세찬 비에 빗댄 것이다.

이청조는 여성에 대한 유교적 속박을 거부하며, 황제와 무능한 조정에 분개한다.

사의 음률에 정통하여 ‘이안체易安體’라 불리는 독특한 스타일로 복잡한 정감을 드러낸다.

 

실제로 중국역사에서 송대宋代처럼 당쟁이 장기간에 걸쳐 치열하게 전개된 시대는 드물다.

과거제도가 발달하자 자신을 뽑아준 시험관과 과거시험의 동기들은 관연官緣으로 당파를 형성한다.

보거保擧라는 고관高官의 보증 또한 당파로 서로 결탁하는 계기를 만든다.

대신大臣들의 임기가 없다보니 당파를 결성해 탄핵으로 물러나게 했다.

송대의 당쟁은 단순한 정책문제가 아니라 선악과 정사正邪의 이념문제로 치닫는다.

 

금金(A.D1115 – A.D1234).​

 

송나라의 문약함을 간파한 여진족의 금나라는 중원에 침입한다.

1127년(정강靖康2년) 금나라는 흠종을 구금하고 휘종을 포로로 데려간다.

북송은 멸망하고 10여만 명의 백성들이 북쪽으로 끌려 간다.

금에 쫓기어 강남으로 달아난 흠종의 아우 강왕高宗은 임안(浙江省 杭州)을 수도로 남송(A.D1127–1279)을 세우나 남송 또한 몽고에 망한다.

 

몽환로영포전夢幻露影泡電.

 

“모든 유위의 세계는 꿈이나 환영과 같고 이슬방울이나 번개와도 같으니 이와같이 세상을 지켜보아야 한다.”

 

금강경의 마지막 32장 응화비진분應化非眞分에 나오는 마지막 설법이다.

 

노자 또한 금수의 시대상에 절망해 세상을 등진다.

인간 세상의 덧없음을 절감한다.

함곡관에서 윤희에게 ‘도덕경’ 5천 글자를 남겨주고 떠난다.

무위자연의 길을 간다.

공자는 예와 인으로 세상을 치유하러 천하를 주유한다.

하지만 우주의 근원과 인간의 심성에 대한 통찰로 펼치는 ‘인의仁義의 정치는 영원한 꿈이다. 공자의 수제자 안회가 밝힌 ‘유학의 본질四覽·四端은 꿈속으로 사라진다.

증자가 논論한 ‘유학의 형식’은 ‘욕망의 통치술六觸·六感·六息’로 바뀐다.

Written by : nomadsirius

‘Sirius’ is the brightest star in the night sky. Its name is derived from the Greek word Seirios, meaning ‘glowing’ or ‘scorching’. Imagining Sirius rising just before sunrise, I begin the classic ‘Nomad’ journey. To let the West know the essence of Oriental culture, I am planning to publish 333 e-books and a Fantasy in English.

On Making  All Things Equal

All  things are essentially one. East and West can no longer be kept apart

A discerning mind is a fixed mind. It divides and confronts the world. The heart given by Heaven is an open mind. Embracing the world, there is no contention.

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